صيادون يقتلون النسر الأسمر المحمي بالقانون في شمال المغرب

By | 9 November 2016

مرة أخرى النسر الأسمر يقع ضحية صياد جاهل ومغرور. لمذا قتل؟ هل يؤكل كما يؤكل الحجل مثلاً، أم أنه طائر ضار قد أضر بالفلاحة وما إلى ذلك؟ لا ثم لا. هذا الطائر و جميع انواع النسور الاخرى تتغذى على الجيف، أي على العكس تماما تقوم بتنظيف الطبيعة من بقايا الحيوانات الميتة وبهذا تحد من إنتشارالأمراض التي قد تنتشر بسبب تكاثر الكلاب الضالة. بعبارة أخرى، في غياب النسور، تحتكر الكلاب الضالة والحيوانات القمّامة الاخرى كالضباع أكل الجيف. هذا يؤدي أساسا إلى تكاثر مقلق للكلاب الضالة (لأن الضباع أصلا قليلة جداً في شمال إفريقيا بالمقارنة مع المناطق الافريقية الاخرى) التي يمكن بعد ذلك أن تشكل مشاكل للصحة العامة كما حدث في شبه القارة الهندية عندما انخفضت أعداد النسور بشكل مهول في التسعينات من القرن الماضي

نوجه النداء إلى الصيادين العقلاء لتحسيس زملائهم بهذه الآفة، كما نوجه النداء أيضا إلى المسؤلين بالقيام بواجبهم بردع المخالفين للقانون لأن كما يعلم الجميع “كل أنواع الطيور الجارحة محمية من طرف القانون المغربي والمعاهدات الدولية اللتي صادق عليها المغرب”. والسلام

لقد تم إخبارنا من طرف مصدر مطلع بأن الصياد المخالف قد تم التعرف عليه من قبل السلطات المختصة، ويجري حاليا التحقيق معه وانه من المتوقع ان يعاقب بغرامة مالية كبيرة وعلى الأرجح بالسجن أيضا

تحديث 1: يحاكم الصياد على ارتكابه لمخالفتين: قتل طائر جارح محمي و حمل بندقية غير مرخصة

تحديث 2 (فبراير 2017): أفاد مصدر جد مطلع أن الصياد الذي قتل النسر الأسمر قد حكم عليه بغرامة مالية كبيرة تبلغ قيمتها 50000 درهم – حوالي 5000 دولار أمريكي

Griffon Vulture shot in northern Morocco

Hunters shot a Griffon Vulture (Gyps fulvus) in the province of Chefchaouen, northern Morocco and then posted the photos on social media earlier in this month.

The incident has caused a great discontent among the general public online which strongly condemned the act. This was quickly followed by the spread of the information by several ‘news websites’ and at least one traditional newspaper. And finally the incident was broadcasted on television by ‘2M’, a national TV channel (video below).

The initial public outrage and the subsequent reporting by news media generated great publicity for birds’ cause in general and vultures in particular. This started a discussion among the general public about the need of strict rules for hunting licenses, law enforcement and bird conservation in general (hunting licenses and the importance of raising the awareness of hunters is already a hot topic among respected hunters).

We have been informed that the offending hunter (poacher now) has already been identified by the authorities and is currently being investigated and it’s expected to be prosecuted (he risks a hefty fine and most likely jail as well).

Update 1: the hunter will be prosecuted for two offenses: killing a protected raptor and carrying an unlicensed hunting firearm.

Update 2 (February 2017):

A very informed source indicated that the hunter who shot the Griffon Vulture was sentenced to a significant financial penalty worth 50000 DH (about 5000 US Dollar).

 

Griffon Vulture (Gyps fulvus) shot in northern Morocco, November 2016

Griffon Vulture (Gyps fulvus) shot in northern Morocco, November 2016

نسر أسمر قتله صيادون في شمال المغرب، نوفمبر 2016

نسر أسمر قتله صيادون في شمال المغرب، نوفمبر 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *